Monday, August 5, 2013

Tips pemakanan semasa Hari Raya

Assalamualaikum

Ok harini ni saya nak kongsikan sediikit tips cara pengambilan makanan semasa Haru Raya agar berat badan kita tak naik melambung-lambung bagi yg dah consumer Herbalife.
Yang dah ambik Herbalife je ye, yang tak ambik Herbalife saya tak tahulah pulak. Sbbnya masa saya tak ambik Herbalife dulu, jangan haraplah berat badan nak menten atau turun semasa Hari Raya.

Lagi2 saya yang ada masalah gastrik kronik. Masa Hari Rayalah masa yang paling kritikal. Mana tidaknya, beraya dr Gemas ke Melaka. sepanjang hari beraya, makan tah apa2 makanan tah. Asal dihidang, itulah yang dimasukkan ke dalam perut saya. Pernah sekali saya bawa mak ayah ke beraya ke Melaka. Dari pagi hinggalah ke malam. Setiap rumah saya pergi hidangkan air oren, gas, kuih-muih dan kadang2 makanan berat(maklumlah dah hujung2 seminggu raya). Semua puns aya makan. Akibatnya, semasa dalam perjalanan balik mula2 ayah saya muntah-muntah(ni pun sbb gastrik kronik jugak ni) sampailah saya terpaksa kejutkan MA di klinik kerajaan yang berdekatan rumah dan ayah saya terpaksa dimasukkan air. Lepas ayah saya, saya pulak. Hehehhe hebatkan... bergilir-gilir. Okeh. tahun ni, no more kejadian seperti itu. Tu zaman jahiliyyah dulu tu.

Ok. Berbalik semula kita pada pemakanan semasa Hari Raya.
Ujian kan terutamanya bagi yang dlm lose weight plan? Mana tidaknya, rendang, lemang, ketupat, lauk2, kuih-muih dan sebagainya merata-rata. Sebabnya orang malaysia mmg sangat mewah dengan makanan :D.

Tak ada masalah. Jangan risau, yang penting kena kuatkan semangat dan berazam supaya yang dah turun berkilo-kilo masa ramadhan sekurangnya akan kekal atau lebih baik lagi akan ada penurunan sedikit walaupun raya. Paling tak pun stakat naik 1-2 kilo sahaja. Oklah tu dr turun 5kg masa puasa, lepas raya naik plak 10kg. Tak ke naya tu.

Langkah 1.
Di awal pagi, tolong jangan lupakan LANGKAH 1,2,3. --> aloe, teamix dan shake.
Supaya perut kita dah diisi dengan air dan nutrisi yang diperlukan badan. Jika badan dah cukup semua nutrisi, ia tak akan minta untuk diisi lebih muatan. Kenapa? sbb nutrisi tu adalah untuk sel, tisu dan organ bdn kita, bila ianya telah diisi dengan secukupnya, nafsu makan kita juga boleh di kawal.

Ni dia langkah 1, 2 dan 3
Langkah 2.
Sila pastikan Teamix dan aloe adalah sahabat sejati kita di Hari Raya. Kenapa? Sebabnya dah sebulan perut kita "cool" akibat pengambilan makanan yang baik dan tidak berlebihan dibulan puasa. Jadi untuk tidak mengejutkan perut kita, aloe diperlukan akibat makanan yang agak berlebihan. Supaya aloe tadi meneutralkan asid di dalam perut dan melegakan perut kita.


Teamix pula gunanya utk detox semua lemak, minyak, pewarna, perisa yang telah kita makan. Terutamanya lemaklah kan agar lemak tu tadi tidak melekap terus di dinding usus kita. 
Jadi silalah bawa bekalan air masak kemana sahaja kita berada. Nak mintak air masak tiap2 rumah agak payah kan? Jadinya, bawa je la air masak sendiri. Gunakan botol herbalife 2 liter tu. ha senang kan? 

Sebelum makan, kita minum tea dan aloe dulu, lepas makan pun minum lagi tea dan aloe. Agar semua yang tidak patut berada di dalam usus kita boleh dinyahkan keluar. Hehehe. Senangkan? 
Nak lagi bagus,  telan Omega 3 Herbalife sekali. lagi cepat pembuangan lemak awal tu. 
  

OK, itu saja tipsnya. dan jangan makan berlebihan. Sila kontrol pemakanan anda. :)
Juga jangan lupa minum air secukupnya dan elakkan pengambilan air bergas dan air manis. Minum jelah teamix dan aloe tu. :)

OK. Tu saja. selamat beraya. 










No comments:

Post a Comment