Thursday, June 20, 2013

Coretan Extravaganza Bangkok 2013 dengan keretapi.



Assalamualaikum… selamat pagi :)

Catatan perjalanan ke Herbalife Extravaganza Bangkok 2013.

Tak ada apa yang menarik sangatla untuk aku ceritakan. Sbbnya perjalanannnya pun hanya menaiki keretapi. Murah je… :D sbb nak jimat kos punya pasal. Kiteorg pergi berenam. Aku, naimah, iza, opit dan mimi. Dan tambahan sorang dr Ipoh, Zakwan.

Dah la aku adik beradik baru balik dari Medan 12/6 tu… 13/6 aku kena bergerak ke Bangkok. Sebenarnya Extravaganza 14-16/6, tapi disebabkan aku naik ketapi, kenalah gerak awal. Sbb perjalanan naik ketapi mkn masa berhari2… huhuhu. Tak pernah hidup ke luar Negara naik ketapi, tapi disebabkan extravaganza punya pasal, aku redah jugak. Bukan tak boleh naik flight, tp utk aku sorang lepas la… kalau ramai2, tak lepas semua bajet ciput. Jadinya dgn aku2 skali la naik ketapi. Bajet perlu dibahagi2kan sama rata. Dah nama leader kan… kena la sama2 bersusah payah dgn downline. Takde masalah tu semua. Sbbnya semuanya jadi pengalaman terindah yang ternilai dalam hidup aku. Masa ni la leadership skill aku terbentuk. Cewaaahhh. Hahahha dah anak sulung… tak cukup2 lagi ke leadership dr kecik mak ayah ko bentuk? Jdnya aku ni mmg leader la kan… sulung katakan…. Hiks

Aku sampai dr medan jam 12 tgh malam. Sampai Saujana Putra dlm jam dekat 2 pagi. Gedebak gedebuk dlm kol 3 lbh aku tido… Pagi2 esok gi hantar mak ayah aku balik palong. Sampai palong dalam jam 1 tengahari. Aku tido kejap sbb mengantuk dr Medan tak hilang lagi. Pastu bangun dlm kol 3 petang. Baju yg dr Medan tu gak la adik aku basuhkan, dia siap balik2kan baju dan seluar tu supaya cepat kering sbb kol 3 aku nak kena gerak semula. TQ Mak Ngot :D Trus siap2 nak g ambik mimi di juasseh dan trus ke Senawang plan asalnya. Kononnya nak naik komuter dr Senawang ke KL sentral, pastu tunggu train ke Hatyai. Tapi sbbkan dah lambat, terpaksa tukar. Aku ke rumah mimi ambik mimi dan tukar kereta. Aku terpaksa bawa gran livina mak dia sbb ramai sgt nak pergi. Takkan bawa 2 kete, lagi huru-hara.

Sampai masuk hiway LEKAS, adik2 aku dah tunggu situ. Trus g letak kete kat umah mak sedara shafiq, dr situ aku trus ke KL sentral. Takut terlepas ketapi pecut mcm nak gila. Baik takde polis. Selamat sampai kl sentral sblm ketapi sampai. Patutnya 9.40 mlm ketapi senandung langkawi gerak. Tp delay. Alhamdulillah. Selamatla mkn segala. Tapi sebelum naik ketapi… tali bag pack aku blh putus daa… berat sgt kot. Tah apa aku bawak pun aku taktau. Tapi mmg berat berpikul rasanya beg tu. Mujur ada tali backup, takla putus trus, masih boleh digunakan lagi.

Bila ketapi dah sampai, masuk2 gayat la. Tak pernah naik ketapi yang ada tempat tido. Ahahhaha dapat katil atas. Pergh… tergeliat gak la pinggang aku nak naik tingkat atas tu. Sampai2 trus do katas katil. Tgk kiri kanan taktau nak buat apa sbb tak kenal org depan katil aku tu. Jdnya aku pun tutul langisr siap2. Trus terlelap. Hahahha penat la tu. Tido je keje. Mmg nyenyak giler, taktau sbb mmg best tido dlm ketapi atau sbb aku dah penat sgt2. Sedar2 dah kol 6… dan tak tau kat mana. Pastu dah siang pun tetap do katas katil sbbnya takde sapa pun yg kemaskan katil tu. Naik2 katil, lelap balik… takde keje lain. Tido dan tido dan tido lagi. Pagi tu stakat minum shake je. Lain takde. Lapaunya perut tuhan saja yang tau. Nak tahan lapau, tido. Sedar2 org dah kecoh2. Igt dah sampai, ruanya baru sampai padang besar. Nak cop passport.  Takde apa2 pengumuman.. aku g bawak diri je. Tapi tengok org lain bawa beg berbondong2 aik? Pelik? Tapi aku malas nak turun naik tangga seberang jln ketapi. Aku bawak je apa yg aku bawak. Beg tinggal. Baik tak kena marah. :D

ni seat yang shafiq dan opit duduk... mati lor kl - hatyai 16 jam lbh kurang duduk mcm ni je. 
aku dok katil... tapi takde gambar pulak...

ni plak gambar kat imigresen padang besar 


Masuk imigresen mesia… pastu g sebelah tu imigresen Thailand plak. Hahahha lawak plak rasa. Sebelah2 je. Makanya imigresen tu share pejabat. Tapi bahasa lain2. Selesai cop passport, naik tingkat atas cari makanan. Masa tu dlm kol 9 ke 10 tah. Dah lapau beli la makanan. Aku simpan nak mkn tengahari dlm ketapi. Budak2 ni makan kat situ gak. Masuk ketapi nak truskan perjalanan pdg besar – hatyai aku tak sempat mkn. Kejap je rupanya dah sampai hatyai.

ni masa mkn kat padang besar. lambat sgt train tu. makan nasi utk sarapan merangkap tengahari. 


Sampai2 idong terbau yang agak tak berapa menyenangkan. Pelik bau tu. Macam bau reban ayam. Hahaha adoi aii. Tahan je la tekak supaya tak termuntah. Pastu stesen ketapi dia pun tak mcm kita. Turun2 atas jln ketapi trus. Lintas la jln ketapi tu. Hahaha sumer muka cuak, sbb kat Malaysia manada mcm tu. Org nak bunuh diri je yg duduk atas landasan ketapi. Kat sana ayam itik sumer selamba je jln atas landasan ketapi tu.

ni la rupa taunter tiket ketapi hatyai. 

ni la tempat kiteorg lepak... tempat org lalu lalang... kadang2 anjing pun lalu masuk stesen ketapi ni...

haaaa kat bawah ni gambar landasan dia... rileks saja lalu atas rail ketapi tu. kalau kat malaysia jln atas rail tu hanya utk org nak bunuh diri je... hehehhe melintas tgk kiri dan kanan... tkt ada ketapi lalu... 


ni tgh2 jln ketapi.. ada org jual2 ehh... meriah... tp bau.. perghh mcm reban ayam... puas aku cari mana reban ayam... 


tadaaaaaa... 

Sampai2 hatyai tgk tiket train kol 7 mlm. Aku sampai kol 12 lbh kurang. Pergh.. lama giler. Beli tiket ke Bangkok. Tiba2 dr 6 td dah jd 9 org… hahaha ade group angkat rupanya. Zakwan, siti dan kamil. Tak kenal antara satu sama lain,tapi boleh rapat tiba di stesen ketapi tu disebabkan HERBALIFE. Ada lagi beberapa group, aku tak kenal sgt. Mcm group klang tapi blh je berbual mcm dah lama kenal 
ni masa sibuk tanya tiket hatyai - bangkok... jenuh kena ckp omputeh sebijik2... masa ni la aku rasa aku pandai ckp omputeh... hahahha


Pastu apa lagi, g letak beg, g jalan2. Taktau mana nak pegi. Akhirnya jumpa Robinson(supermarket ni). Cari la apa patut. Buah2, biskut2 yg halal. Pastu masing2 dah lapar Nampak bakery, Tanya punya Tanya halal ke tidak, pekerja tu jawab halal… aku pun taktau dia paham ke tak halal tu apa. Ok ambik la roti2 yang Nampak mcm sedap tu. Masing2 dah tamak giler, ambik 3-4 ketul sorang. Tiba2 adik aku yg pusing punya pusing cari dan belek roti tu jerit, wehhh meh tgk ni. Tadaaa… salah satu roti tu namanya “BBQ Pork Rolls” hahhaha amek kau… trus semua muka kecewa, lagi2 zakwan. Sbb dia dah lapau sgt2 dan dia Nampak roti tu je boleh ditelan. Hiks… terus semua letakkan roti tu kat situ. Blah mcm tu je untuk meneruskan misi mengisi perut. Jam dah dekat kol 2 dah masa tu.

Lepas dah kuciwa tu, kiteorg teruskan perjalanan utk cari kedai makan halal. Pastu ternampak sekumpulan budak2 berserban. Aku pun tegur, bang tau tak kedai makan muslim? Dia pun mcm terpinga2. Rupanya dia tak berapa paham melayu da… pastu sorang tanya ‘nasi?’ sambil buat isyarat makan. Haa… kiteorg jwb ramai2. Pastu dia pun tunjuk arah. Kejap depan kejap blakang. Dia pun mcm keliru. Last2 dia bagi isyarat ikut dia. Hahaha rupanya tertonyoh depan stesen ketapi tu. Budak2 tu kata ni dua kedai muslim. Dlm bahasa isyarat. Mcm ayam dan itik da… lega… dapat makan nasi kat situ. Alhamdulillah.



ni gambau kiteorg kat kedai makan depan stesen ketapi tu... tak ambik lak gambau kedai tu... sbb dah kelaparan...
pandang depan stesen ketapi. tgk kiri, ada 2 kedai mkn. tu la dia... sebelah tu ada gak ehh... tp yg 1 kedai je tu jual bab1...


Lepas makan, kiteorg g pasar. Tanya tuktuk. Dia kata sorang 20baht. Kiteorg dgn selamba kata  nak 15 baht sorang. Sbbkan ada 9 org. pakcik tu setuju je. Okla tu. Pastu balik pun dgn pakcik tu. Kol 4 soh dia ambik blk kiteorg kat tempat dia trnkan tu td. Beli la beg 1 utk ganti beg yg putus tu. Yang lain2 mcm2 belinya. Okla tu.. puas ati masing2. Pastu sampai stesen ketapi. Dok rehat jap, gilir2 g mandi. Toilet dan tempat mandi stesen ketapi hatyai sgt2 cantik dan bersih. Selesa la nak mandi dan buang hajat bagai. :D





ni gambau dlm tuktuk... gayat masing2 naik tuktuk... 

comel kepala ketapi lama ni...

Selesai mandi, aku tgk ketapi group2 lain tak gak sampai2 sbbnya dereng beli tiket train lebih awal dr kiteorg. Derang nak sampai awal. Ambik tiket kol 2 ptg. Aku kol 7. Tapi sampai kol 6 train derang tak sampai2. 6 lbh baru sampai, kak zai siap melompat2 babai kat kiteorg. Derang nak ke Bangkok dah. Huhuhu byk train yg delay. Buat kata srg budak tu, kak thai ni bukan train derang delay, tapi mmg biasa buat2 lambat. Ooo cm tu ehh.. harapnya train aku tak la dekat berjam2 delay mcm derang.

ni bilik air dia... bersih kan?


ni tempat kiteorg lepak selama 5-6 jam sementara tunggu ketapi ke bangkok


mcm pelarian... hiks

Dlm jam 6.30 petang, aku g tanya kaunter sambil tunjuk tiket. Dia tunjuk ketapi dah sampai kat platform 1. Pergh… buatnya tak tanya… mau kena tinggal. Igtkan delay gak. Rupanya train kiteorg tak delay. Mmg lebih awal dr sepatutnya. Cettt samada dia bg pengumuman kiteorg tak paham atau mmg takde pengumuman. Sbb mengumuman bahasa siam. Mana paham da…
Masuk2, train ni best. Besar katilnya. Tempat duduk besar. Mmg mcm best la. Dan mmg best Hatyai – Bangkok ni. Pastu ada pekerja dtg ucap selapat dtg, mamat ni pandai skt cakap omputeh. Okla senang nak bercakap. Dah duduk2 tu dah malam dia tanya nak makan apa. Pastu kemaskan katil. Ajar beberapa ayat Thailand. Rajin plak dia melayan budak2 ni. Dan dlm train ni ada tempat charge henset. Org2 siam ni pak sgt2 la peramah. Kejap2 nak berbual dgn aku, tapi aku tak paham apa dia ckp. Aku angguk, geleng je. Atau yg agak2 paham aku ckp melayu je dgn dia… hahah mcm ayam dan itik weiii

ni tempt duduk... luas yang ni


tgk.. sebelah aku tu blh sorang lg duduk...


tadaaaa... ni la katilnya... tp ni katil atas...


ni katil atas dan bawah


apa pulak la keje budak srg ni :D

cemana pun.. shake tetap tidak dilupakan... nnt takde tenaga wehh nak jln jauh


ni kamil shake sblm tido

Dah malam tu, bila katil dah dikemaskan, kiteorg minum shake dan g gosok gg. Pastu apa lagi… bummmmmmmm tak sedar apa… sedar2 dah pagi…

ni gambau minah thai ni tgh kemas katil... laju giler dia buat keje...


ni muka kelaparan... dah tengahari dpt mkn roti bakar.. syukurrr



Sambunggg hari kedua plak……

·         Tiket kl – hatyai tempat tido atas dlm rm60 tempat duduk yang blh patah pinggang tu rm50 tak silap aku. Blh tgk kat ktmb.com.my
·         Tiket hatyai – Bangkok tempat tido atas 855baht bawah 955baht

No comments:

Post a Comment